Denken onder stroom

Tussen Stadskanaal en Veendam rijdt in de vakanties regelmatig een stoomtrein heen en weer. Deze trekt verschillende coupés, waar meer dan 100 mensen tegelijk in kunnen zitten. Vooral bij kinderen, die in de herfstvakantie gratis meekonden, is het erg populair.

Stoomtrein

In het kader van de Goud leven toernooien organiseert Theo Mooijman ook jaarlijks een schaaktoernooi in deze trein. Na vier partijen in de trein, wordt de laatste partij in het museum STAR in Stadskanaal gespeeld.

Tussen de partijen door kun je in de stationsrestauratie versnaperingen kopen, waar vooral in Stadskanaal gretig gebruik van werd gemaakt. Het personeel kon de grote toeloop nauwelijks aan en de trein moest vijf minuten later vertrekken omdat mensen hun broodje kroket en soep nog op moesten eten.

Namens Lewenborg deden drie leden mee. Boudewijn was uitstekend op dreef en speelde de laatste ronde zelfs aan het eerste bord. Helaas verloor hij van de toernooiwinnaar Carl Hoekstra, die al zijn vijf partijen wist te winnen.

John behaalde 2,5 punten en won zowaar een ratingprijsje, een reep milka chocola.

Hiddo behaalde 3,5 punten. Met twee interessante winstpartijen tegen de NOSBO-voorzitter en een talentvol meisje, waarin hij een passieve zet in de opening afstrafte. Waarschijnlijk zijn beste partij in maanden. Tussendoor een verliespartij vanuit goede positie tegen Hoekstra en een plusremise tegen Johan Scharft.

Bijna hadden John en Hiddo niet meegedaan. Ze namen de bus naar Stadskanaal, denkende dat het vanaf het eindstation twee minuten lopen was. Maar ze hadden een paar haltes eerder moeten uitstappen. Nu wachtte hen een wandeltocht van 25 minuten vanuit het centrum van Stadskanaal. Ze zouden zeker te laat komen als niet een aardige inwoonster hen een lift had aangeboden. Ondertussen had John ook Boudewijn gebeld, die de auto nam om hen op te halen. Een tevergeefse rit.

Het toernooi dreigt op termijn te verdwijnen. De lijn Groningen – Veendam wordt in de toekomst verlengd naar Stadskanaal, Emmen en Enschede. De zogenaamde Nedersaksenlijn kan er eindelijk komen omdat het Noorden door de aardgaswinning gecompenseerd moet worden. Met twee treinen per uur is het nauwelijks mogelijk om nog met een stoomtrein op het huidige traject te rijden. Maar stichting STAR heeft een belangrijke troef: het spoorwegtracé is privé-eigendom. Wellicht kan men door stevig onderhandelen een bedingen dat de stoomtrein kan blijven rijden. Belangrijk dat het cultureel erfgoed door toekomstige generaties ervaren kan blijven worden. Ook in Zeeland, Limburg, Noord-Holland en Gelderland rijden nog stoomtreinen voor toeristen. Indien dat niet het geval is, kan men wellicht een goede prijs bedingen, waardoor de stoomtrein op het traject Stadskanaal – Gieten kan gaan rijden. Het spoor ligt er al.

Maar wellicht kunnen we gewoon gaan schaken tussen Groningen en Emmen. Dan met een elektrische trein: denken onder stroom.